Tuesday, October 28, 2008

TV3.. Politik atau Kemanusiaan??

Alhamdulillah dpt lg tulis dlm blog ni. Last post pun bbrapa hari yg lepas. Btul la kata org, bila da ade blog ni, cabaran yg paling utama ialah nk maintain posting ke blog stiap ari. Aku yg baru bbrapa ari ade blog ni pun da diduga oleh cabaran tu...

Bbrapa ari kebelakangan ni, mmg sgt2 sibuk dgnmcm2 bnda. Testnya, assignment lg, n paling sakit, strat wat balik tesis from zero. Ade sape2 nk tolong taipkn ke tesis aku? Hehehe.. Tp dlm sibuk2 ni, smpat gak aku ke KL ari sabtu yg lepas. Bukan saje nk buang masa g KL, tp nk melepaskn rindu pada mak abah yg kebetulan dtg ke KL...

Aku kalu g KL, mmg akn tido kat umah kak long kat Selayang tu. Mak abah smpai lepas isya. So bila kat umah baru la berkesempatan nk menonton tv. Tepat jam 8mlm aku da tercegat kat depan tv sbb nk tgk berita. Berebut remote tv dgn anak sedara aku, Aleesya sbb dia nk tgk kartun. Tp last2 aku menang. Hahaha...

Aku pun bukak la TV3 dgn harapan nk tau perkembangan banjir di Utara semenanjung yg melibatkan Perak, Kedah n P. Pinang. Then, bila berita mula, headlinenya xde pun psal banjir. Aku pun tggu gak la lg. Smpai la ket segmen berita dlm negeri yg ditaja oleh Celcom. Tggu pnya tggu, smpai abis segmen tu, xde gak. Yg ade kuar psal bnda2 lain. Psal politik, psal survivor org Melayu n mcm2 lg.

Bila tggu xkuar2 gak, aku pun terpikir, nape dgn TV skang ni? Apa hal politik lg penting ke dr msalah kemanusiaan yg melanda utara semenanjung? Pkir pnya pikir, smpai la fikiran aku kaitkan ape yg berlaku dgn politik. Aku tertanya-tanya, apa suma ni blaku sbb negeri2 yg dilanda banjir tu pemerintahnya suma berlainan fahaman politik ke?

Kemudian aku terus membuat perbandingan dulu n skrang. Dulu masa banjir kat mana2 pun, akn kuar la muka org2 politik yg tertentu dlm tv naik bot, redah banjir nk bg bantuan kat mangsa banjir. Tp skang ni lain. Da xde suma tu. Kenapa bila bertukar pemerintah di negeri2 tersebut, masalah2 rakyat pun tidak disiarkan? Ini ke balasan utk rakyat2 yg menggunakan kuasa mereka dlm sistem demokrasi dgn memilih pemimpin yg mereka kehendaki tp pemimpin yg mereka pilih tu tak sehaluan fahaman politik dgn kerajaan pusat?

Ah, fikiran aku melayang tlalu jauh ni. Try pikir positif balik. Mybe banjir da reda. Aku pun lupakn seketika hal banjir tu. Aku tpikir lak msalah survivor org Melayu. Ada yg sebut ketuanan Melayu. Pikir pnya pikir, ttba aku teringat artikel yg penah aku baca psal Dr. Burhanuddin Helmy dan rakan2 seperjuangan org lain dlm Malaysiakini.com.

Menarik artikel tu sbb ia mempertikaikan watak yg sebenarnya yg mula2 memperjuangkan kemerdekaan tanah melayu. Bukan UMNO yg mulakan perjuangan menentang penjajah dan menuntut kemerdekaan. Artikel tu gak menyatakan spatutnya bukan Tunku Abdrul Rahman yg digelar Bapa Kemerdekaan.

Ah, aku da pening. Mana satu yg betul nih. Dlu blajar sejarah, Dr. Burhanuddin tu dicop sbgai pihak berhaluan kiri. Bila baca artikel yg menyingkap sejarah kemerdekaan dlu, wat aku terpikir balik. Ni yg wat perlunya kajian lebih lanjut ni...

Aku penah tgk satu video yg ceritakan rentetan perjuangan sejarah kemerdekaan kita. Tp cari balik xjumpa dah katne letak. Nnti kalu ade aku try masukkn dlm blog ni. Alamak, da kul 4.30 la. Keje siap lg nih....

Emm.. Insyallah nnti aku post lg ttg mcm2 yg aku pikirkn psal bnda2 kat atas ni. Ada repot yg kena disiapkan..

Wassalam..

No comments: