Tuesday, January 6, 2009

Minyak nak naik lagi???

1. Akhbar Harian Metro 5 Januari 2009 menyiarkan kenyataan Menteri hal Ehwal Pengguna, harga minyak mungkin dinaikkan ke RM1.90 jika harga minyak mentah dunia mencecah USD50 satu tong.

2. Uishhh, nak naik cepat jer. Minyak da turun rendah dari dulu (RM1.92/liter) pun harga barang masih xturun2. Alasannya kos itu masih naik la, kos ini mahal la, mcm2 lak alasannya.

3. Dulu masa turun ke harga sekarang RM1.80/liter orang ramai da dapat agak da harga barang xkan turun. Skarang, selepas bberapa lama, memang btul la apa yang dijangka.

4. Tapi ada satu statement yang dikuarkan oleh seseorang yang aku da lupa siapa, dia kata "masa harga naik suma marah, tapi masa turun walaupun 10 sen or 15 sen, berapa ramai diantara kita yang bersyukur? yang pastinya lagi ramai yg merungut dari yang ucapkan kata2 kesyukuran"

5. Perghh..terasa aku. Korang lak cmne?

6. So btul la, manusia ni mudah lupa. Bila da biasa dengan kesenangan, kemudian ditimpa kesusahan, akan terkeluarla sikap sebenar kita. Bila datang walau sedikit pun kesenangan kita akan lupa untuk besyukur gara-gara kesenangan yg sedikit tu tidak memuaskan hati kita.

7. Jadi, aku nak nasihatkan diri sendiri dan korang yang baca ni, kita cuba la ubah mana yang patut. Kalu tak dapat banyak, sikit pun jadi la. Sikit lagi baik dari xde langsung.

8. Ok, on the way balik keje, smpai kat Bulatan Batu Caves, tetiba jammed. Xpenah2 jammed sebelum ni, ttba lak leh jammed. Teruk gak la. Aku bajet ade excident. Smpai depan Pasar Borong Selayang, btul apa sangkaan aku. Sorang penunggang motosikal da terbaring btul2 tengah jalan. Lalu kat tepi dia, aku tgk dah bertutup da muka dengan kain putih. So,korang pikir la sndiri ape maksudnya...

9. Niat aku nak ke ofis tiap2 pagi naik motor sedikit tergugat. Memang aku ada pasang angan2 nak naik moto mak long aku sebab leh gak jimat kos minyak. Bila tgk excident tu, aku mula terpikir, bahaya naik motor ni..

10. Nak tido aku dok pikir lg. Kemudian aku teringat kata2 sorg sahabat aku, "syeikh, mati ada dimana2 jer. Naik motor ke, naik kete ke, naik bas ke, kalu ditakdirkan nak jadi, anytime jer.."

11. Betul gak tu. So apa yang boleh aku simpulkan, kita suma tau yang mati tu kita tak boleh lari dan elak. Cuma yang termampu kita wat adalah berhati2 dalam setiap perkara yang kita buat. Naik moto ke, naik kete ke, bawak2 la beringat ya...

12. So lepas ni, pakai la tali pinggang belakang ya (tetiba je, xde kaitan lgsg dgn topik motor tuh..hahaha..). Anda mampu mengubahnya. (sebenarnya xnak kena saman, tu psal pakai.hehehe..)

13. Jumpa lagi posting seterusnya...

Sekian, wassalam.

2 comments:

ak_0143 said...

aduh!
nak nek lagi ke???

aku dah tep tadi, pastu aku delete
malas aku nak ckp pasal menatang ni!

Faris said...

tak setuju minyak naik lg..nak turun punya la susah tp bila nak naik cepat pulak...