Friday, April 17, 2009

Transformasi diri???

1. Kenapa sekarang ni aku rasa banyak benda da xsama macam dulu? Yang paling ketara adalah dulu zaman belajar tapi sekarang da masuk zaman bekerja. Sangat banyak bezanya.

2. Dulu dalam sehari, dari pagi smpai petang macam2 benda leh wat sebab kelas bukannya direct dlm sehari tu. Ada selang sejam la, selang 2 jam la. Siap leh tdo lagi semnetara tunggu next class.

3. Tapi sekarang ni, masa da xmacam tu dah. Masuk keje jul 8.30 pagi, sampai la pukul 5.00 petang. Rehat pun sejam je kul 1.00 tengahari sampai 2.00 petang. Nak tdo?? Mana sempat, dengan nak makan lg, nak solat lagi.

4. Dulu waktu tido tak kisah kul bape pun nak tido. Malam2 kalu xde wat ape, sempat je layan movie sampai lewat mlm, kadang2 sampai ke subuh. Kalu ngantok ke, penat ke, leh je tido kalu xde kelas. Tapi sekarang tak lagi mcm tu.

5. Balik keje je da kul 5.30 petang. G joging (amalkan gaya hidup sihat ya kawan2..), then da masuk magrib. Mandi, solat n apa2 yang patut, then kul 8.00 malam tgk berita sampai la pukul 9.00 malam. Kul 9 naik atas, xpun ajar2 Danial n Aleesya wat homework, da smpai kul 10 lebih. Kul 11 lak da rasa ngantuk.

6. Kalu nak stay smpai lewat2 leh je, tapi sok kat ofis siapla, zikir kat meja. Da la baru keje, xkn la nak tido plak. Agak2 ar. So, nak tak nak, kena la tido paling lewat kul 12 mlm. Cuma Sabtu malam Ahad je la kalu nak layan movie or wat so ever sebab Ahad je cuti..

7. Emm..ni la dugaan hidup sbnarnya. Mana ada bnda yg senang kn? Tambah lak baru mula keje ni kn, da lama2 sok Insyallah la ok. Juz doa la byk2 agar ape je kita wat dipermudahkan. Amin...

8. Ha, ak baru dpt surat agreement dari AJP. Selak punya selak, aku ternampak satu point iaitu pasal Employees Provident Fund (EPF) a.k.a KWSP. Statement tu kata "In accordance with statutory rates, which are currently, 11% by employee and 12% by Employer which sum shall deducted from Employee's monthly salary and contributed by the Company respectively."

9. Adei, aku mana la ingat da aku pnya KWSP pnya no. Aku jumpa admin, dia kata g je KWSP, tunjuk IC nnti diaorg bgtau la ape no account aku. Last skali aku ingat pasal KWSP ni masa aku keje kat Pliss Expressway masa lepas SPM dlu. Dalam 7 tahun lepas tuh..

10. Waa..banyak gak benda2 yg kena amik tau bila da keje. Dalam agreement tu pun ade je lagi bnda2 yg aku kurang paham. Xpe2, Hj. Yazid ada. Nnti aku tanya..

11. So, sape yg skang ni tgh belajar kat U, or kat mana2, abiskan sisa masa korg tu dengan sebaiknya. Nnti rindu maa nak belajar semula. Tapi yg best keje ni, xyah ingat da test ke, assignment ke, kuiz ke. Hehehhe...

12. K la. Aku nk wat2 rajin jap. Kang bos nampak asik ngadap laptop je, kang dia ngat ape plak kn? So, all da best utk korang suma untuk ape saja yang korang wat. Wat something tu, biar bnda yg kita minat ya..

Sekian, wassalam.

No comments: