Sunday, November 2, 2008

Putar fakta.

Assalamualaikum kepada semua. Alhamdulillah, dpt lg antar post walaupun skang ni masa yg amat kritikal untuk final exam. Insyallah aku akan menduduki exam pada Selasa 4 Nov. @ paper skali gus dlm satu hari. Memang dahsyat tul..

Ok, posting kali ni nk share psal satu isu yg timbul membabitkan media massa pada hari ini. Semua org pun tahu ranking kebebasan media massa di Malaysia berada di tahap yg sgt teruk. So tadi dok belek2 berita online, ada satu berita berkait dgn memputar belit fakta di akhbar.

Harakahdaily.net harini melaporkan bahawa Utusan telah memanipulasi kenyataan Presiden PAS. Untuk baca berita tersebut, korg leh view kat link ni;

http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=017674&Itemid=85

Berita yg dipaparkan menunjukkan macam mana kenyataan satu pihak dimanipulasi sehingga maksud sebenarnya jauh melencong. Pada aku, ni bukan kali pertama berlaku kes mcm ni. Sebelum2 ni pun da byk kali. Media elektronik pun x terkecuali. Cth mcm TV3. Ada gak pernah manipulasi berita.

Antara cth isu yg kalu anda semua ingat lagi paling byk dimanipulasi selepas pilihan raya umum ke-12 bulan MAC lepas. Bila berita yg memburukkan pihak yg tak sealiran dgn kerajaan, punya la pjg dan sgt la detail. Komen rakyat plak sumanya yg mengutuk pihak tersebut. Tp bila isu atau berita yg menampakkan kelemahan pihak kerajaan, xkuar pn lgsg.

Tuhuan aku ckap ni bukan lah nk menyebelahi mana2 pihak. Tp ihak2 yg berkenaan spt akhbar dan stesen televisyen perlulah lebih adil dan telus dalam menyiarkan sesuatu berita. Kenapa perlu takut kalu berita yg dipaparkan itu benar even berita tu seolah2 menyebalahi pihak pembangkang.

Ni kalu org nk kata aku pembangkang ke, aku anti kerajaan ke, kata la. Tp ape yg aku suarakan ni dr ape yg aku lihat berlaku dlm negara kita. Xsalahkan seorg mahasiswa bersuara memberi pendapat dr ape yg dilihatnya. Seorg mahasiswa bijak adalah mahasiswa yg berani memberi pendapat walaupun pendapat tu tidak menyebalahi mana2 pihak. Hehehe..

Oklah, ckup dlu kot. Nk smbg stdy. Exam2... Insyallah slepas ari selasa ni baru ade posting baru. Doakan aku jwab exam dgn tenang ya. Sekian.

Wassalam.

No comments: