Monday, June 29, 2009

Demokrasi di Malaysia? Ye ke ni...

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

1. Aku terpanggil untuk luahkan pa ang aku rasa satu ketidakadilan di dalam sistem Demokrasi di Malaysia.

2. Aku sekarang duduk di Johor, jadi kadang2 tu dapat la tengok siaran TV 2 buah negara jiran kita iaitu Singapura dan Indonesia.

3. Semalam sewaktu bermalam di JB, aku amik peluang la menonton TV Indonesia. Tengah tengok satu cerita best iaitu "Pemberian Misterius" (jap lagi aku citer pasal citer ni), tetiba kuar la iklan. Aku pun tengok la dengan penuh minat sebab nak bandingkan dengan iklan TV Malaysia.

4. Lebih kurang je pun iklannya. Contoh kalu iklan sabun, sama ke cuma yang bezanya jenama sabun tu. Hehehe... Ok, tetiba kuar la satu iklan yang menarik. Rupanya iklan kempen pilihanraya Presiden Indonesia.

5. Mula2 aku tgk kempen Presiden skrang Susilo Bambang Yudhoyono (SBY) dengan pasangannya Boediono dalam TV tu. So kuar la janji2 politik yang akan dilaksanakan. So aku pun just wat biasa la sebab tau SBY tu Presiden skarang. So bila ditampuk kuasa, kuar TV tu biasala.

6. Tapi bila tiba sesi iklan skali lagi, aku teruja sebab kuar pula kempen pesaing SBY-Boediono iaitu Megawati Sukarnoputri - Prabowo Subianto. So TV tu pun tunjuk la apa pula janji2 Megawati andai terpilih menjadi Presiden Indonesia.

7. Aku terpikir, bagaimana pula di Malaysia sewaktu Pilihanraya? Xkisah la pilihanraya umum atau pilihanraya kecil. Adakah berlaku sama seperti di Indonesia? Adakah kedua2 pihak iaitu kerajaan dan pembangkang diberi peluang untuk berkempen di TV? Aku rasa semua tahu, hanya satu pihak je yang boleh kuar kat TV. Semua siaran TV perdana dan radio hanya menyiarkan kempen sebelah pihak yang berkuasa sahaja.

8. Kenapa pihak yang satu lagi dinafikan hak untuk dapat kemudahan yang sama? Kalau nak kata itu TV kerajaan, kita kena ingat duit untuk kerajaan berfungsi, peratus terbesar pun datang dari cukai yang dibayar kerajaan. Kerajaan yang sebenar adalah kerajaan rakyat bukan kerajaan parti. Anda setuju?

9. Malam tu pula aku g kedai makan. So ambil la peluang tengok Buletin Utama TV3 jam 8.00 malam. Seperti biasa la, mesti ada berita tentang H1N1 yang makin teruk menular di negara kita. Then kuar la berita pasal pilihanraya kecil di Manik Urai.

10. Apa berita pasal Manik Urai tu, aku xyah la cerita. tapi berkisar tentang calon dari parti yang bertanding. Apa yang menimbulkan rasa kurang selesa adalah sikap tidak professional media tersebut iaitu TV3.

11. Apa motifnya menyebut calon dari PAS hanya seorang 'pemborong ikan'? Kenapa tidak disebut peniaga ke, usahawan ke? Sedikit rasa kurang selesa dengan ayat yang digunakan media.

12. Entahlah, korang suma pikir la sendiri yang samada adanya keadilan atau tidak........ Oh ya, aku bukan menyebelahi mana2 pihak ya. Sekadar rakyat yang menilai setiap yang berlaku dalam negara tercinta ni...

13. Ok, pasal cerita "Pemberian Misterius" yang aku cakap tadi. Memang sangat2 menarik cerita ni. Cerita ni nak cari orang yang betul2 punya hati yang ikhlas nak bantu orang lain dengan menggunakan seorang pengemis yang pakaiannya kotor, tidak terurus dan rambut yang kusut masai.

14. Pengemis tu akan berjalan dan jumpa jer sape2 dia akan cuba dekati. Ala, macam kita jumpa pengemis kat jalanan tu la. Then mesti hampir kesemua kita akan lari. Btul x?

15. Ok, bila pengemis tu berjaya tegur sape2, dia akan mulakan untuk minta bantuan orang ni. Dia akan minta tolong hantarkan satu bungkusan berisi wang ke satu rumah yang alamatnya ada dalam bungkusan tu. Bila buka bungkusan tu akan nmpak la wang n alamatnya. Mean that orang tu tau dalam bungkusan tu ada duit. Disini la nak uji kejujuran orang tu pulak.

16. Suma individu yang pengemis tadi jumpa semuanya xnak tolong. Smpailah kepada seorang pakcik ni, nama dia Pak Sukarno. Pak Sukarno seorang pengawal lalulintas jer. Pengemis tadi dekati Pak Sukarno ni, then cakap nak minum. Pak Sukarno ni belikan air untuk dia. Kemudia baru la dia ckap nak mintak tlg antarkan wang tu kepada satu keluarga yang pengemis tu kata adik dia.

17. Pak Sukarno ni setuju nak bantu. Dia siap tanya kepada pengemis tu, "bapak percaya sama saya?". Ye la kan, silap2 kang Pak Sukarno tu kebas duit tu lak.

18. Sebelum Pak Sukarno nak beredar, pengemis tu uji lagi Pak Sukarno. Dia pesan minta belikan roti untuk adik dia tu. Pak Sukarno setuju dan siap belikan untuk pengemis tu sekali.

19. So bila Pak Sukarno g hantar, rupanya adik pengemis tadi satu keluarga yang sangat susah. Nama adik pengemis td Sutinah. Ibu Sutinah ni anaknya pula cacat sejak lahir lagi. Duduk pun di rumah nelayan yang mana hanya satu bilik untuk didiami oleh satu keluarga.

20. Lepas je Pak Sukarno bagi wang dan roti, menangis2 keluarga ni. Sebak gak aku tgk babak tu. Then selepas tu, Pak Sukarno pun balik la.

21. Kemudian di rumah Pak Sukarno, sesuatu yang surprise menanti keluarga Pak Sukarno. Ketika wakil produksi ke rumah Pak Sukarno, dia xbalik kerja lagi pun. So hadiah misteri tu akan diberikan kepada keluarganya. Hadiahnya adalah satu lori yang penuh dengan ayam hidup untuk diternak. Menangis2 keluarga Pak Sukarno ni. Oh ya, keluarga Pak Sukarno ni pun keluarga susah tau.

22. So bayangkan, diri sendiri susah, tapi bila lihat orang lagi susah, adakah kita akan sedia membantu seperti Pak Sukarno? Renungan untuk aku sendiri dan kawan2 semua....

23. Apa yang wat aku tertarik adalah konsep yang digunakan dalam "Pemberian Misterius" ni. Keluarga susah seperti Pak Sukarno dibantu bukan dengan beri wang ringgit tapi satu benda yang boleh diusahakan dan dengan benda tu boleh merubah kehidupan keluarga tersebut.

24. Aku rasa kaedah ni lagi berkesan untuk membantu keluarga miskin. Kalu di Malaysia, kita ada rancangan "Bersama mu". Aku kurang setuju dengan cara memberi wang, tapi beri benda yang boleh diusahakan. So faedahnya adalah untuk jangkamasa panjang..

25. Jadi kalau ada sape2 yang kenal dengan pihak TV3 atau produksi "Bersama mu", cadang2 kan la ya konsep "Pemberian Misterius" td tu..

Wassalam...

10 comments:

pujah said...

malaysia demokrasi? demokrasi la sgt...kui3

Night Crawler said...

sy sokong.. tv3 patut ubah konsep dan buang pihak atasan yg berpihak pada satu belah aja..dan bersamamu tu pun leh tukar cara cam yg disebut tu..ni tidak..sikit2 bg beras,bg duit..sampai bila benda tu nak tampung keluarga tu..

CheQ PP JoY said...

wow!!!
terjmpe plak blog abg aizat krek krek..
hahhaha...

ooohhooooiiiii~~~~

CheQ PP JoY said...

ceh..
abg wat la c-box..
sng kit nk kutuk2 blog ni..
hahaha...

CheQ PP JoY said...

da 2 ni nk kne merepek kt post ni la..
xmsok tjuk lgsg la plak..
huhuk..
ala,
nk mmeriahkn suasana pon ta bley ke??
kang fy ddk diam2 kang rse plik plak..
hahaha...

iRraiRro's said...

anda di tagged!

~conangirlz~ said...

salm..hmm..pndpt y mempunyai kebenrn..dh trng lg brsuluh..he~
y berkuasa terus berkuasa, y dtnds??..~.~

~conangirlz~ said...

salm..hmm..pndpt y mempunyai kebenrn..dh trng lg brsuluh..he~
y berkuasa terus berkuasa, y dtnds??..~.~

~conangirlz~ said...

salm..hmm..pndpt y mmg da kbnrn..dh trng lg brsuluh..he~
y berkuasa terus brkuasa, y dtnds???~.~

Anonymous said...

Good day !.
You may , perhaps very interested to know how one can manage to receive high yields .
There is no need to invest much at first. You may start earning with as small sum of money as 20-100 dollars.

AimTrust is what you thought of all the time
The firm incorporates an offshore structure with advanced asset management technologies in production and delivery of pipes for oil and gas.

It is based in Panama with structures around the world.
Do you want to become a happy investor?
That`s your chance That`s what you desire!

I feel good, I began to get real money with the help of this company,
and I invite you to do the same. It`s all about how to choose a proper partner utilizes your savings in a right way - that`s AimTrust!.
I take now up to 2G every day, and my first investment was 500 dollars only!
It`s easy to start , just click this link http://exiqizexu.exactpages.com/ukyfaken.html
and lucky you`re! Let`s take our chance together to feel the smell of real money