Friday, February 6, 2009

Perak Darul Ridzuan....

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

1. Semua orang sedang heboh memperkatakan tentang kemelut politik di Perak. Aku sebagai anak Perak semestinya mengikuti dengan penuh debaran setiap keputusan yang dibuat oleh orang-orang tertentu.

2. Sewaktu posting ni ditulis, media telah menyiarkan calon Menteri Besar Perak yang baru, Datuk Dr. Zamry Abdul Kadir, ADUN Pangkor akan mengangkat sumpah petang ini di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar.

3. Datuk Seri Ir. Nizar Jamaludin dititahkan oleh Sultan Perak untuk meletakkan jawatan serta-merta. Pihak pakatan pula membuat pendirian Ir. Nizar kekal menjadi Menteri Besar Perak.

4. Apa yang menyedihkan aku, sepatutnya sambutan Jubli Perak Pemerintahan Sultan Azlan Shah disambut dengan tenang dan aman. Tapi kemelut politik ini menyebabkan sambutan itu sedikit terjejas.

5. Info lain pulak mengatakan Ir. Nizar dan barisan exco akan memulaukan majlis angkat sumpah MB baru. Ramai 'hero' yang menghukum dengan mengatakan derhaka pada sultan dan sebagainya.

6. Kalau kita berada dalam situasi itu, apa kita akan buat ya? Dan anda rasa apa yang terbaik sebenarnya untuk negeri Perak?

7. Satu yang menarik perhatian aku semalam dalam Astro Awani, seorang panel menyatakan yang terbaik sekarang ini adalah membiarkan rakyat mengundi semula dan rata-rata rakyat sudah hilang kepercayaan terhadap sistem demokrasi di Malaysia! Ini satu perkara yang harus dikaji.

8. Pada pendapat aku, biar je diadakan satu pilihanraya bagi negeri Perak. Biar rakyat yang menentukan. Tapi Sultan dah buat keputusan, mungkin ada sebab yang konkrik kenapa Sultan memilih untuk tidak membubarkan DUN.

9. Sama-sama la kita doakan yang terbaik buat negeri Perak Darul Ridzuan....

Sekian, wassalam..

No comments: