Friday, April 24, 2009

Susah sangat ke?

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

1. Mesti ada yg tertanya2 kenapa dengan tajuk posting aku kali ni kn? Ya, persoalan utama aku adalah "Susah sangat ke nak wat keputusan?".

2. Aku sebenarnya dalam dilema dengan banyak sangat perkara yang memerlukan aku membuat satu keputusan yang terbaik samada untuk diri sendiri atau melibatkan orang lain. Terutamanya keputusan yang berkait dengan kelangsungan hidup masa depan.

3. Ya, aku dah merasa cmne susahnya bila bekerja. Aku da sedar bahawa ayat " bestnya kalu keje nnti" yang sering terkeluar masa belajar dulu, tidak membawa maksud seperti yang diharapkan.

4. Memang la da keje xyah pikir dah pasal kuiz ke, assignment ke, test or final exam (or yang paling best PSM tu la), tapi dari segi masa untuk diri sendiri, kawan2 dan keluarga, waktu belajar la yang paling banyak untuk suma tu. (betul ke ayat aku ni??)

5. Seronok sbnarnya keje especially kalu bnda yang kita minat. Bukan maksud aku, aku tak enjoy or suka keje yang aku dapat skang ni. Cuma kadang2 tu rasa serabut, maybe sebab2 tertentu yang aku je tau or org2 yg da keje je tau. Hehehe..

6. Kenapa ya kita susah sangat untuk capai keputusan dalam satu2 masalah? Actually, bukan kita rasanya. Aku ni kot yang alwaz susah nak wat keputusan.

7. Maybe sebab aku ni terlampau banyak sangat consider pada sekeliling aku ke? Or sebab aku terlampau pikirkan kesan buruk setiap keputusan aku tu ke? Atau memang aku terlampau banyak pilihan untuk setiap masalah yang timbul tu ke?

8. Otak aku kadang2 tu sampai terproses rasa takut bila pikirkan hal masa depan especially bila sentuh hal kewangan. Tak tau la kenapa ya. Betul la cakap orang dan cakap aku sendiri, masalah ni kalu terlampau sangat dipikirkan, leh wat gila.

9. Then kalu tak dipikrkan pula, nnti masalah tu yang menghantui kita. Adus, bisa buntu kalu alwaz cenggini.

10. Tapi as seorang Muslim, aku yakin semua ni dugaanNya untuk uji kekuatan aku. Dah memang dijanjikan Allah, manusia takkan diuji dengan ujian dan dugaan yang tak mampu tertampung oleh seseorang tu. Aku juga yakin aku boleh hadapi semua ini dan juga dugaan yang mendatang. Insyallah..

Arghhh...serabutnya...

No comments: